Mechaniczna pomarańcza - ofiara czy oprawca
Dzisiaj sięgniemy na samo dno lub szczyty popkultury
(zależnie od punktu widzenia) - do dzieła samego mistrza Kubricka. Ekranizacja
powieści pod tytułem Mechaniczna
Pomarańcza jest uznawana za jedno z najważniejszych dzieł genialnego reżysera,
takich które czynią Stanleya Kubricka poniekąd jednym z ojców współczesnej kultury
popularnej, a zarazem jednego z jej najbardziej nieomylnych komentatorów.
I know you!
Isn't it your picture in the newspapers? Didn't I see you on the video this
morning? Are you not the poor victim of this horrible new technique?
Wielu fanów twórczości Kubricka
uznaje Mechaniczną Pomarańczę za jego najdoskonalsze dzieło, będące zarazem
bardzo dosadnym komentarzem społecznym i kulturalnym wczesnych lat 70-tych, jak
i kontrowersyjną próbą analizy instynktów, kierujących dobrym lub złym
zachowaniem człowieka i reakcji społeczeństwa na to zachowanie. Historii, którą
opowiada Mechaniczna Pomarańcza nie trzeba przedstawiać jednak na potrzeby
artykułu postaram się ująć najważniejsze punkty w opowieści o Alexie. To młody człowiek,
dorastający w Londynie bliżej nieokreślonej przyszłości. Jak wielu młodych
ludzi Alex należy do gangu, nie ma pracy i jest na utrzymaniu rodziców. Najprościej
ujmując Alex jest socjopatycznym bandytą czerpiącym uciechę ze znanych mu
najlepiej rozrywek: ultra przemocy oraz narkotyków, z których robi najlepszy
użytek podczas wypraw ze swoich gangiem, na których mordują, niszczą i gwałcą.
Wszystko, co najgorsze możemy utożsamiać z postacią Alexa, jednak obecność w
tym wszystkim innych osób, pozwala nam się domyślać, że dla neo-brytyjskiej
młodzieży jest to przykry sposób spędzania czasu, na który skazuje ich
społeczeństwo oraz brak perspektyw.
Wszystko oglądamy podczas
dosadnie pokazanych scen przemocy, przedstawionych zazwyczaj w formie baletu
lub tańca w takt muzyki klasycznej. Alex bowiem uwielbia jedną rzecz, która
oprócz przemocy i dragów sprawia mu największą radość: muzykę Beethovena. W tym
wszystkim przychodzi w końcu czas, gdy społeczeństwo (lub sprawiedliwość
społeczna, zależnie jak na to spojrzeć) upomina się o karę dla młodego Alexa.
Kara ta ma polegać na nowej eksperymentalnej terapii przez sensytyzację i wiązanie
bodźców negatywnych z najmniejszymi przejawami przemocy. Przez wiele dni Alex
zmuszony jest do oglądania długich, okrutnych filmów przedstawiających ludzi
zabijających się, wykorzystujących się lub cierpiących na najrozmaitsze sposoby,
podczas gdy podawane mu są środki wywołujące ból i torsje. Po jakimś czasie
Alex zostaje wypuszczony jako wolny, zdrowy człowiek, jednak społeczeństwo niemal
natychmiast odgrywa się na nim po raz drugi, co kończy się dotkliwym pobiciem,
porwaniem i kolejną wizytą naszego bohatera w szpitalu. Tu jednak okazuje się,
że jest zdrowy, chociaż widz jest świadkiem wizji Alexa, w której dobitnie widać,
że nadal kocha dobrą, starą ultra przemoc.
Buty
Analiza postawy Alexa przez
Stanleya Kubricka jest mistrzowskim dziełem, pozwalającym oglądającemu
przejrzeć się w oczach głównego bohatera. Część widowni zostanie odrzucona
przez jego złe czyny i będzie wyraźnie identyfikować go jako oprawcę, natomiast
część będzie mu współczuła okrucieństwa, jakiego doświadcza ze strony systemu
społecznego i widziała w nim ofiarę. Trudno tu o bardziej trafne spostrzeżenie
niż to, że Kubrick w ten sposób pozwala nam samym odnieść się do czynów przez
nas popełnianych i ich oceny jako dobre lub złe. Mało tego, idzie dalej
pozwalając nam zadecydować o konsekwencjach tych czynów oraz ocenie lub
sprawiedliwości społecznej, która nas w związku z nią dotyka. Nie dość, że
Stanley Kubrick odnosi się do relatywizacji moralnej i oceny naszych własnych
czynów, to jeszcze pokazuje starcie własnego ja ze światem zewnętrznym, innymi.
Cała podróż Alexa opowiada o jego zmaganiu ze światem, jego osobowość i tożsamość jest wystawiania na próbę oraz poddawana zmianom przez świat zewnętrzny, który stara się go podporządkować, wymusić w nim postawę konformistyczną. Bardzo możliwe, że za działaniem Alexa stoi tylko i wyłącznie strach lub bunt przeciwko temu, lecz paradoksalnie doprowadza ono do konfrontacji ze światem. Esencją tego przedstawienia jest scena w której Alex liże buta premierowi, który prezentuje efekty niesamowitej techniki, używanej do prania mózgu skazanego bandziora. To właśnie w tej scenie jest najbardziej prawdopodobne to, że widz oceni Alexa i zidentyfikuje z nim własne czyny lub go kompletnie odrzuci. Nasz bohater jest w niej upokorzony w sposób, którego okrucieństwo przekracza bariery świadomości, że człowiek zdolny do takich czynów, podobnie jak na początku oglądający nie wierzy w okrucieństwo samego Alexa i jego gangu. To tu widzimy, że społeczeństwo podobnie jak jednostka może być niewyobrażalnie okrutne, jednak jest to uzasadnione zasadami przystosowania się do życia w nim. A może nie? Na tym właśnie polega geniusz filmowej adaptacji Kubricka: każdy oceni ją zupełnie inaczej w zależności od własnego charakteru i doświadczeń, jednak w jakiś sposób odnosząc to do postaci Alexa.
Cała podróż Alexa opowiada o jego zmaganiu ze światem, jego osobowość i tożsamość jest wystawiania na próbę oraz poddawana zmianom przez świat zewnętrzny, który stara się go podporządkować, wymusić w nim postawę konformistyczną. Bardzo możliwe, że za działaniem Alexa stoi tylko i wyłącznie strach lub bunt przeciwko temu, lecz paradoksalnie doprowadza ono do konfrontacji ze światem. Esencją tego przedstawienia jest scena w której Alex liże buta premierowi, który prezentuje efekty niesamowitej techniki, używanej do prania mózgu skazanego bandziora. To właśnie w tej scenie jest najbardziej prawdopodobne to, że widz oceni Alexa i zidentyfikuje z nim własne czyny lub go kompletnie odrzuci. Nasz bohater jest w niej upokorzony w sposób, którego okrucieństwo przekracza bariery świadomości, że człowiek zdolny do takich czynów, podobnie jak na początku oglądający nie wierzy w okrucieństwo samego Alexa i jego gangu. To tu widzimy, że społeczeństwo podobnie jak jednostka może być niewyobrażalnie okrutne, jednak jest to uzasadnione zasadami przystosowania się do życia w nim. A może nie? Na tym właśnie polega geniusz filmowej adaptacji Kubricka: każdy oceni ją zupełnie inaczej w zależności od własnego charakteru i doświadczeń, jednak w jakiś sposób odnosząc to do postaci Alexa.
Beethoven
Niesamowitym akcentem przy
mrocznej i szarej wizji Anglii przyszłości jest użycie przez Kubricka muzyki
klasycznej do opisania oraz nadania tempa scenom przemocy. Kluczową sceną w tym
wypadku jest scena zbiorowego gwałtu przy akompaniamencie dziewiątej symfonii
Beethovena, jednego z najbardziej ukochanych utworów tego kompozytora przez Alexa.
Ten sam utwór pojawia się w trakcie terapii głównego bohatera, podczas której
jest on podłożony przez samych lekarzy podczas sensytyzacji scenami przemocy. W
tej scenie Alex błaga lekarzy, żeby wyłączyli ten utwór pozwalając mu zachować
chociaż jedną rzecz, którą kocha dla samego siebie. Nie robią tego, jednak
muzyka Beethovena w dziwny sposób opiera się na samym końcu efektom terapii.
Dowodem na to, a jednocześnie mistrzowskim podkreśleniem i komentarzem do
historii Mechanicznej Pomarańczy jest ostatnia scena filmu w której Alex
odnajduje się po raz kolejny w szpitalu, jednak tym razem jako ofiara i osoba,
której jest udzielana pomoc. W sali naszego bohatera widzimy Premiera, który na
dowód dobrej woli przynosi ze sobą dziewiątą symfonię Beethovena. Jednocześnie
przyprowadza ze sobą media, którym pokazuje, że Alex został wyleczony. Jednak
oglądający widzi wizję właśnie samego Alexa,
w której gwałci on kobietę na śniegu akompaniamencie właśnie dziewiątej symfonii.
Alex, Alexander
Zbliżając się do nieuchronnej
konkluzji tego artykułu chciałbym jeszcze przypomnieć jeden prosty fakt,
świadczący o dualizmie przedstawienia Alexa jako ofiary lub oprawcy zależnie od
sytuacji. Kiedy gang Alexa na początku napada na dom w którym gwałci zbiorowo
kobietę i bije dotkliwie jej mężczyznę, nie wiemy nawet jak on się nazywa.
Kiedy po długich cierpieniach i wędrówce, Alex wraca do tego samego domu po pomoc,
zostaje pojmany i związany przez właśnie tego mężczyznę (a raczej jego służącego), tylko jest on już znacznie
starszy oraz sparaliżowany na skutek napadu przez gang. Tym razem to
właśnie ten mężczyzna planuje wykorzystać Alexa jako broń przeciwko rządowi i
dowód na próby manipulowania przez pranie mózgu, jednostkami ocenianymi jako niebezpieczne
lub niedostosowane. Ów mężczyzna nazywa się właśnie Mr Alexander i więżąc
naszego bohatera, a ostatecznie będąc przyczyną wylądowania po raz kolejny w
szpitalu, ma reprezentować odbicie samego Alexa, wypaczone przez wiek i jego
własne czyny. Jak dosłownej analizy potrzebuje widz, to podlega tylko jego
własnej ocenie, lecz Kubrick często w swoich filmach próbował w jasny sposób
pokazać dwuznaczność oceny własnego postępowania i innych. W zależności czy
wolimy być ofiarą, czy oprawcą.
Zapraszamy na nasz profil na Facebooku po codzienne aktualizacje: klik.
Zapraszamy na nasz profil na Facebooku po codzienne aktualizacje: klik.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
masz ochotę coś napisać? napisz.