Don’t fuck with the Peaky Blinders – żyletki w kaszkietach
Pierwszy sezon Peaky Blinders
zadebiutował w 2013 roku, aby pokazać jak BBC potrafi podjąć temat poważnego
gangsterskiego serialu. Producenci postawili na naturalistyczne podejście,
świeży setting i krótki, sześcioodcinkowy format.
Peaky Blinders to wielkoformatowa
produkcja BBC, mająca ewidentnie nawiązać konkurencję z ramówką amerykańskich
stacji, zwłaszcza w czasach posuchy w gatunku seriali sensacyjnych i
kryminalnych. Minęły już dawne czasy świetności HBO z początku lat
dwutysięcznych, kiedy rządziły Sopranos i The Wire. Czas rewolucji, którą
przyniosło Breaking Bad też powoli mija (choć Better Call Saul jest na bardzo
dobrej drodze, żeby nas wszystkich zaskoczyć), a nowe, krótsze formaty, które
wykorzystywał True Detective oraz Fargo nie osiągnęły jeszcze popularności im
należnej. W tym wszystkim brytyjska stacja postanowiła dostarczyć widzom
wysokobudżetowe widowisko, osadzone w niewykorzystywanych dotąd realiach, bardziej
przypominające jakością film niż serial. Formuła to sześć godzinnych odcinków,
opowiadających historię gangu Peaky Blinders, działającego w 1919 roku w
angielskim Birmingham. Główną gwiazdą obsady aktorskiej jest Cillian Murphy wcielający
się w Thomasa Shelby’ego, przywódcę Peaky Blinders, jednak reszta mu towarzyszących
postaci jest zagrana tak dobrze, że trudno nazwać kogoś gwiazdą tej produkcji.
Szczególnie jasno błyszczy Helen McCrory, jako najważniejsza rola kobieca serialu
– Polly; wprawiająca w zastanowienie, czy Peaky Blinders nie działają przypadkiem
w systemie matriarchalnym, a uwagę warto też zwrócić na Paula Andersona,
grającego impulsywnego brata Thomasa – Arthura, oraz Sama Neilla w roli
głównego antagonisty, policjanta przydzielonego do walki z przestępczością
zorganizowaną.
Jeśli myślicie, że kaszkiety są przypałowe, powiedzcie o tym Peaky Blinders. Albo zobaczcie materiał poniżej. |
Akcja pierwszego sezonu zaczyna
się niedługo po pierwszej wojnie światowej; w Birmingham, w którym industrializacja
i bieda mieszają się codziennie na bruku z krwią oraz brudem. Serial jest
wyjątkowo obrazowy i bezpośredni, stawiając na bezwzględną stylistykę oraz
surowy klimat najbiedniejszych miast Anglii początku dwudziestego wieku. Do
tego dochodzi tematyka rewolucji robotniczej oraz irlandzkiej walki o
niepodległość. W tym wszystkim poznajemy Thomasa Shelby’ego, weterana pierwszej
wojny światowej, który po służbie wojskowej powraca do rodzinnego Birmingham,
aby zająć miejsce w szeregach rodzinnego gangu Peaky Blinders. Kiedy pierwszy
raz widzimy Tommy’ego, nasz główny bohater odprawia rytuał mający zapewnić jego
wierzchowcowi zwycięstwo w ustawionej gonitwie. Thomas odmawia cygańską
modlitwę, posypując pysk zwierzęcia czerwonym proszkiem, kontrastującym z
szarym otoczeniem i brudnymi twarzami zebranych gapiów. Ta scena w piękny
sposób pokazuje, czego możemy się spodziewać po serialu, który wykorzystuje
kontrast oraz przedstawienie szokujących warunków społecznych swojej epoki do
tego, aby olśnić widza niesamowitą historią i zaprezentować świeże podejście do
tematyki serialu kryminalnego. Główną osią fabularną pierwszego sezonu jest
rozgrywka pomiędzy gangiem Peaky Blinders, a policjantem Campbellem,
przydzielonym do zadania znalezienia broni ukradzionej z magazynu brytyjskiej
armii. Tak się składa, że w posiadanie tej broni wchodzi Thomas Shelby mający
wielkie plany na ekspansję działalności całego Peaky Blinders. W międzyczasie organizację przestępczą infiltruje
agentka działająca dla Campbella, a okoliczne gangi próbują wykorzystać słabość
rodziny Tommy’ego.
Rodzina jest jednym z najważniejszych motywów przewodnich serialu, jednak podejmuje ten temat odrobinę inaczej niż Sopranos. Peaky Blinders są pozostałością cygańskich rodów, żyjących na terenach, które industrialna rewolucja zmieniła w morze szarych, niskich domów i fabryk. Jakby to nie było wystarczające do tego, aby narażać się na prześladowania i ostracyzm społeczny, to jeszcze na dodatek w części rodziny płynie irlandzka krew. Jednak Shelbym daleko do walki o wolną Irlandię czy równość społeczną – to najemnicy, którzy walczyli między innymi nad Somną, widząc nieludzkie okrucieństwo początków użycia broni chemicznej na polu walki. Okrucieństwo, które zabierają ze sobą z powrotem do Anglii, aby działać jako gang. Znakiem rozpoznawczym Peaky Blinders są żyletki wszyte w daszki kaszkietów, które nosi każdy członek gangu, służące do cięcia twarzy i oczu przeciwnika w trakcie walki. To wszystko tworzy fascynujący obraz bezwzględnego półświatka Anglii lat dwudziestych. Dodajcie do tego soundtrack składający się głównie z muzyki Nicka Cave’a i The White Stripes, aby otrzymać obraz produkcji niemal idealnej.
The Peaky Blinders dostało w roku
2014 drugi sezon, podejmujący ponownie wątek walki między inspektorem
Campbellem, a cygańskim gangiem Tommy’ego. Kolejna seria dodatkowo wprowadza
wątek bardzo agresywnej ekspansji organizacji do Londynu, a także ostatecznie
walki o przeżycie poszczególnych członków gangu. Do obsady serialu dołącza
między innymi Tom Hardy, oraz śliczna Charlotte Riley. Jeśli mogę cokolwiek
napisać o drugim sezonie, to tylko to, że jest równie doskonały co pierwszy, na
każdy kroku zaskakując niesamowitym scenariuszem, dialogami i niewymuszonymi
twistami. Kiedy ostatnio widziałem serial, który naprawdę mnie zaskoczył, nie
denerwując rozrywaniem własnej formuły dla osiągnięcia taniego efektu
cliffhangera co odcinek? Seria BBC osiąga to bez trudu, przedstawiając historię
postaci dokładnie, rozwijając poszczególne wątki w swoim tempie i zamykając
każdy odcinek w satysfakcjonującą całość. Niebawem nadejdzie trzecia seria Peaky
Blinders, którą polecam każdemu miłośnikowi dobrego kina, ponieważ w kategoriach
jakości obrazu, scenariusza i gry aktorskiej seria prezentuje się jak
sześciogodzinny, dobry film. Tylko odradzam binge-watching - nacieszcie się
każdym odcinkiem.
Wszystkich, którzy widzieli jak walczą Peaky Blinders, zapraszamy na naszą stronę na FB: klik.
Wszystkich, którzy widzieli jak walczą Peaky Blinders, zapraszamy na naszą stronę na FB: klik.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
masz ochotę coś napisać? napisz.